Hornsgatan 80, 118 21 Stockholm
+46 (0)8 667 32 20

Fyra spelartyper du måste känna till inom gamification och speldesign

När man designar ett spel, eller en aktivitet som bygger på spelteorier (gamification), är det viktigt att förstå att det finns olika personlighetstyper som motiveras på olika sätt. I grunden handlar det om psykologi och beteendevetenskap. Om man förstår hur människor tänker och reagerar i olika situationer så är det lättare att anpassa spelet på rätt sätt.

En väldesignad spelifierad aktivitet (gamification) har förmåga att aktivera olika spelartypers tävlingsinstinkt, oberoende av vilken nivå de befinner sig på eller vad som motiverar dem. Vissa personer älskar tävlingar, och drivs av lusten att vinna. Andra bryr sig mer om den sociala aspekten och spelar för att kunna ta del i en gemenskap. Sen finns det de som älskar att samla utmärkelser och får en kick av att få ett nytt diplom eller att ligga i topp på en topplista. Slutligen har vi de som mest vill utforska spelet. De vill undersöka vad som går att göra inom spelets ramar, och kanske till och med upptäcka något som ingen annan hittat?

De fyra spelartyperna inom gamification

För enkelhetens skull delar vi alltså in de individuella drivkrafterna i fyra grupper (Richard Bartle, 1996), där respektive grupp beskrivs som en spelartyp, se nedan.

Killers

Dessa spelare lever för själva tävlingsmomentet i spelet. De älskar utmana och slå de andra spelarna. Gärna till vilket pris som helst.

Achievers

Spelare som fokuserar på att bibehålla en hög nivå genom att samla på poäng, priser och materiellt ägande eller annan mätbar kriteria. De strävar efter belöningar, erkännande och prestige och bryr sig sällan om själva spelet.

 

Socializers

Är individer som attraheras av den sociala aspekten av att spela istället för själva spelstrategin. De fyller ofta en viktig funktion i spelet då de skapar glädje och gemenskap genom att interagera med de andra spelarna.

 

Explorers

Spelare som söker spänning genom att upptäcka, och lära sig något nytt eller okänt. De tenderar att gräva sig djupt in och upptäcka nya saker. Explorers triggas igång av att hitta oväntade och ovanliga föremål eller hemliga genvägar.

 

 

Detta är den klassiska förenklade bilden av psykologin bakom speldesign. Gamificationgurun Andrzej Marczewski har via sitt arbete vidareutvecklat detta till en mer komplex bild där han beskriver sex spelartyper. Läs mer på hans hemsida: www.gamified.uk

 

User case – ASSA ABLOY – Code of Conduct

MillionMind har under flera år samarbetat med ASSA ABLOY och hjäpt dem att spelifiera dokumentet “Code of Conduct” för att skapa mer engagemang och intresse kring detta annars ganska statiska och trista material. Läs mer om upplägget, och vilket resultat det fått.

Related Posts